Translate

perjantai 30. elokuuta 2013

Elämyksiä verkossa - verkkoelämyksiä?

Hohheijaa, hyvää huomenta teille kaikille taas pitkän kesän jälkeen - siltä tämä tuntuu, kun alkaa taas kirjoittaa kesän rentoutumisen (noh, ainakin opiskelustarentoutumisen) jälkeen :)

Sanna antoi nettielämys-opitojaksolle ennakkotehtävän etsiä neljällä kriteerillä elämyksellisiä nettisivustoja. Kriteerit olivat seuraavat:

a) vahvasti teemallisia ja immersiivisiä sivustoja
b) draamallisia sivustoja, joiden kokeminen on jännittävää
c) sivustoja, jotka ovat räätälöitävissä kunkin käyttäjän yksilöllisiin tarpeisiin
d) sivustoja, jotka liittyvät johonkin reaalimaailman kaupalliseen kokemukseen niin, että kokemus tapahtuu sekä verkossa että reaalimaailmassa

En rajannut tehtävää nyt pelkästään matkailuun, vaan etsin avoimin mielin kaikkea. Tämä opintojakso on minulle henkilökohtaisesti hyvin tärkeä ja odotan saavani hyviä ajatuksia ja ahaa-elämyksiä siitä, miten voisin rakentaa oman yritykseni nettisivut niin, että niille palataan yhä uudestaan ja uudestaan. Hyvät ja sovellettavat ideathan voivat tulla oikeastaan miltä tahansa toimialalta, siitä siis johtuu tämä rajaamattomuus.


Vahvasti immersiivisestä sivustosta mieleeni tuli ensimmäisenä Lapland - the North of Finland -sivusto, joka on tehnyt minuun jo aiemmin suuren vaikutuksen. Sivusto taitaa sitäpaitsi kuulua paitsi kategoriaan a, myös
kategoriaan b. Sivuilla on valtavasti juttuja ollakseen löytöretkeilypaikka, ja sinne unohtuu seikkailemaan ja nauttimaan upeasta visuaalisuudesta.

Toisenlaista maailmaa taas edustaa b- ja c-kategorioihin kuuluva Ylen Galaxi-ohjelman animaatiokonesivusto, jossa kuka tahansa voi luoda oman animaationsa. Ja vastaavia on muitakin monia. Samaan sarjaan kuuluvat sellaiset pelisivustot, joissa voi luoda annetuista elementeistä omia maailmoita erilaisiin nettipeleihin, vaikkapa oman huvipuiston.


Tällaista ideaahan on yritetty (tarkemmin en kyllä tiedä tämän hetken tilannetta) soveltaa matkailualallekin. Vaatii paljon osaamista, mutta tässä kytee minusta hyödynnettävää ajatusta... Räätälöi oma Lappisi -peli ;D


Kategoriaan c kuuluu useilta toimialoilta hienojakin ratkaisuja. Omien toiveidensa mukaan voi suunnitella ja räätälöidä kirjoja, taloja, lakritsirasioita, matkoja - ja lähes mitä tahansa.

Matkailualalle on mukavasti sovellettavissa esimerkiksi kampaamojen ja kampaamotuotteiden myynnissä käytetty mahdollisuus lisätä palveluun oma kuva ja kokeilla uusia hiustyylejä omaan päähän virtuaalisesti. Oman kuvansa voisi sovittaa istumaan vaikka Pyhätunturin Aittakuruun kuuntelemaan ulkoilmakonserttia. Tai kirmaamaan saunan jälkeen lumessa tai istumaan nuotiotulilla.

Viimeistä kategoriaa mietin pitkään. Tähän kohtaan kuuluu varmaankin vrituaaliturismi, joka tarjoaa mielikuvamatkoja eksoottisiin kohteisiin, kuten virtourist.com. Sivustolla voi valita kohteita ympäri maailman, "tutustua paikallisiin" ja lopuksi pääsee (tosin aika rajoitetusti) varaussivustoille, joista voi lähteä suunnittelemaan itselleen matkan varauksia.

Mietin myös nettipohjaisia pelejä, joihin täytyy käydä ostamassa R-kioskilta peliaikaa tai netistä tilattavia räätälöitäviä vaatteita, kuten miesten mittatilauspukuja. Mutta etenkin tässä viimeisessä kohdassa on ihanaa, että meitä on näin monta miettimässä näitä asioita - ehkäpä muilla on raksuttanut paremmin!



Tosi kiva on nähdä teitä ryhmäläisiä- ja sinua Sanna!- taas kesätauon jälkeen ja jatkaa ajatusten työstämistä sähköisen liiketoiminnan saralla. Ensi viikkoon :)

3 kommenttia:

  1. Ihanasti kirjoitettu, niin helppo ymmärtää, kiitos Kaisu.

    VastaaPoista
  2. Kiitos Oili, minun pitää yrittää kirjoittaa niin, että ymmärrän mitä hyötyä asiasta on minulle 😊 Kiva jos se silloin aukeaa muillekin

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista

Web Analytics